TOITUMISNÕUSTAJA SOOVITAB: 7 olulist fakti, mida rinnaga toitmise ajal tähele panna

Tekst: Teele Teder, toitumisnõustaja

Toitumist ei tohiks kunagi juhuse hooleks jätta, eriti aga siis kui sellest sõltub beebi areng ja heaolu.

Rinnapiim on beebile kõige õigem toit pakkudes talle kõike selles perioodiks vajalikke toitaineid ja seda veel täiuslikus vahekorras. Seega pole beebile paremat toitu kui rinnapiim. Selle kvaliteet ja kogus sõltub sellest, mida ema sööb ja ka sellest, mida ta ei söö.

  1. Imetamise ajal on kõige olulisem saada toiduga tavapärasest rohkem süsivesikuid. Need katavad hästi keha suurenenud energiavajaduse ning aitavad hoida veresuhkru glükoosisisaldust. Piimanäärmed sünteesivad ema vereringes leiduvast glükoosist laktoosi, mis on vee järel teine suurim koostisosa rinnapiimas. Head süsivesikute allikad on näiteks täisteratooted, puu- ja köögiviljad. Puuviljadest võiks piirduda kahega päevas, samas marjade koguseid ei pea piirama.
  2. Imetamise ajal muutuvad tavapärasest veelgi olulisemaks kiudained. Nende piisav kogus tagab jääkainete väljutamine ema organismist. Kiudaineid saab kaunviljadest, täisteratoodetest, aga ka puu- ja köögiviljadest ning nende puhul kehtib reegel, mida erinevamaid tarbida, seda parem. Päevane kogus kiudaineid on 30-35 grammi ning selle koguse saamiseks peab väga teadlikult toituma, sest neid on küll paljudes toitudes, kuid väikestes kogustes. Näiteks ühest täisteraleivast saab heal juhul vaid 3 grammi kiudaineid.
  3. Paljud väldivad imetamise ajal kohvi, kuid sellest ei pea siiski 100% loobuma. Hetkel ollakse seda meelt, et 1,5 teelusikat kohvipulbrit päevas on optimaalne kogus, mida võib ema imetamise ajal tarbida. Imetamise ajal imendub kofeiin ka rinnapiima ning suuremad kogused võivad imiku rahutuks muuta. Kohviga liialdamine võib vähendada ka rinnapiima hulka.
  4. Teine asi, millest soovitatakse loobuda on toores kala. Tänaseks on siiski jõutud seisukohale, et kalast saadud kasu on suurem kui võimalik kahju. Võimalusel võiks eelistada väiksemaid kalu ning vältida Läänemerest püütud kalu.
  5. Imetamise nagu ka raseduse ajal on oluline, et veri oleks korras, et ühestki ainest poleks puudus. Sel perioodil võiks kindlasti toidulisandina juurde tarbida oomega-3e (eriti neil päevil, mil kala ega mereande ei sööda). Kindlasti tasuks tähelepanu pöörata ka D-vitamiini tasemele veres ning paluda see perearstil ära määrata.
  6. Rasedusega kaasnenud muutused viivad tihti sassi ka värske ema soole mikrofloora ning seda soovitatakse turgutada probiootikumidega. Peale probiootikumide kuuri võiks hakata igapäevaselt kasutama hapendatud tooteid nagu hapendatud kapsas või kurk.
  7. Väga oluline on jätta menüüst välja rafineeritud tooted ja hüdrogeenitud rasv (transrasv). Ka ei tasuks süüa liiga töödeldud toitu, näiteks liiga kõrgel temperatuuril küpsetatud ja juba kõrbenud toitu. Ka liigne suhkur ja sool on need, mida tuleks vältida. Mida naturaalsem ja madalamal temperatruuril ning mitmekesisem on toit valmistatud, seda tervem on nii ema kui beebi.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga